måndag, november 03, 2008

menlösa husdjur

Den där katten, Ocean, han hatar mig.
Jag vet inte om det beror på att jag skrattade åt honom en gång för länge sedan, när han kom hem efter att ha blivit kastrerad, eller om det är för att jag alltid retar honom.
Hatar mig gör han väl kanske inte, jag duger ju ibland, i brist på andra trevligare, mjukare och mindre oberäkneliga människor, men jag har förstått att han inte är helt förtjust i mig. Det händer att jag matar honom när de är bortresta och när han ser att det är jag som kommer då vänder han i dörren och går och lägger sig igen. Vad jag vet är jag den enda som får ett så kyligt mottagande.

Precis som de flesta andra katter är han givetvis både lättstött och samtidigt rätt så klantig, en inte helt lyckad kombination för honom själv, vi andra skrattar i smyg.
Men han har sina egenheter.
Härom natten vaknade min syster av att han skrek, hon kastade sig ur sängen för att se vad som felades honom. Det visade sig att han skrek för att han inte hade lyckats hitta någon sovplats i hennes säng. När hon flyttade på sig lade han sig tillrätta vid hennes huvudkudde och somnade.

Om man klickar på bilden blir den större

Min mammas lägenhet är dragig och det blir väldigt kallt om vintern. Då lägger sig kattskrället på bordet och värmer tassarna på elementet. När han har legat där en stund och tassarna har blivit varma, då lyfter han sin lilla tass och värmer nosen med den.



Han äter spindlar.

14 kommentarer:

Eek, a cat! sa...

Aaaaw, vad fin! :D

Anonym sa...

Men gud vad gulligt, det där tass- och nosvärmandet. Åh! Annars är katter rätt besvärliga.

Anonym sa...

Vi har myst och värmt varandra hela natten!
menlös my ass fröken två täcken och en filt!

Anonym sa...

Han verkar ju uppenbarligen ganska smart ändå, även om han kanske är lite humorlös?...;o)

Anonym sa...

Men gud. Väldigt sött faktiskt.

Vet du varför kommentarerna med namn helt plötsligt inte funkar? Bara om man är inloggad eller anonym funkar det. Djupt irriterande.

kreti och pleti sa...

Han är rätt söt ändå, även om han inte tycker om mig.

anonym: Jag vet inte, jag tror inte att jag har ändrat på något. Är det så på alla blogspot-bloggar?

Anonym sa...

Testar att kommentera själv...

Anonym sa...

Och med systerns adress.

Bea sa...

Söt katt, och smart. Jag har en katt som äter allt möjligt, även flugor. Levande som döda...

Anonym sa...

Himla sött! :) Min ena katt dricker vattnet så ibland, eller om hon tvättar sig, har inte riktigt fått det klart för mig. Hon doppar tassen och slickar på den. Ser jätteknasigt ut.

kreti och pleti sa...

bea: Smart vet jag inte, han äter också allt, även dammtussar och sniglar :P

sam: Gulligt :)

Bea sa...

Jag menade att det där med att värma tassarna på elementet var smart.

kreti och pleti sa...

bea: Vilket dras ned av att han äter damm och sniglar ;-)

michaela sa...

Hahaha, tycker det här är ett så himla bra och roligt inlägg. Blir glad av att läsa det. Och kattskrället ÄR sött, även om jag inte är så förtjusta i katter.