måndag, november 17, 2008

jag gjorde det!

Jag drack kaffet från den gamla lägenheten.
Jag förstår att det här både låter och är helt sjukt, men precis innan man hittade grannen hade jag köpt en burk panikkaffe, instant espresso, som lämnades oöppnad på köksbänken när vi flydde hals över huvud hem till min syster. Den blev stående tills vi flyttade och då kändes det litet dumt att slänga en nyköpt, oöppnad burk kaffe bara för att jag var hysterisk nog att se den som besudlad. Men jag kunde bara inte förmå mig själv att dricka kaffet.
Det var mycket jag inte klarade av att äta eller dricka, nötter, mjölkprodukter, i synnerhet mjölk, räkor. Jag kunde hitta liklukt i allt och kaffet var äckligt bara för att det hade stått framme. Inte så bara egentligen, när jag kom ut i köket morgonen efter den där sista skräckfyllda natten i lägenheten studsade en fet spyfluga mot fönstret. Den hade kommit in genom köksventilen, den kom från grannen. En kort stund senare ramlade det in en till.
När vi flyttade slängde jag allt. Utom kaffet.

Igår drack jag det. Det hade gått ut, men mitt vanliga kaffe var slut och pga av den rådande finanskrisen (min personliga och förhoppningsvis högst tillfälliga) vågade jag inte köpa något nytt. Jag hade att välja mellan att dricka det nyligen utgångna snabbkaffet och att vara utan. Ni vet vad jag valde.
Det smakade helt ok, litet blekt kanske, men annars helt ok.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det var nog ingen fara...;o)...men jag har missat att ni flyttade pga döda grannen, jag måste nog gå tillbaka och uppdatera mig?

kreti och pleti sa...

Nej, inte på grund av!
Flytten var planerad långt innan, han hade bara den dåliga smaken att dö innan vi hade flyttat.

Eek, a cat! sa...

Smakade det lite likblekt?

Förlåt, jag var tvungen...

kreti och pleti sa...

eek: Jag som lyckade låta bli att kalla det "likkaffet". Det smakade bara blekt, dammigt, inga toner av lik ;)

Har du fått inbjudan till den stora kulturdagen?

michaela sa...

Du skriver bra!

kreti och pleti sa...

Tack :)
Jag blir väldigt glad över att höra det från dig.

Eek, a cat! sa...

kreti, ja, fick den idag.

kreti och pleti sa...

eek: Jag ser fram emot en rapport om "dina kollegors dolda talanger".

Eek, a cat! sa...

Det är självklart min jobbhelg, så vi får se...