torsdag, oktober 09, 2008

toalettbesök

Eftersom SATS vid Odenplan har stängt sin "offentliga" toalett så brukar jag numera gå till vårdcentralen på andra sidan gatan. Jag kan ju inte gärna dra mitt gymkort två gånger om dagen för att gå och kissa och bibliotekets toaletter är inte att tänka på.

Idag hade jag precis hunnit låsa dörren, vidtagit alla nödvändiga hygienåtgärder (papper på den avtorkade sitsen mm) och knäppt upp byxorna när någon ryckte i dörren.

Att någon rycker i dörren precis då man ska sätta sig kan vara störande nog, men den här personen nöjde sig inte med att rycka, den knackade! På den låsta toalettdörren!

Vem knackar på en toalettdörr?
Om man inte vet vem som är därinne och dessutom känner vederbörande väldigt väl. Bara galningar, tänkte jag, och skulle precis sätta mig då jag slogs av den hemska tanken; tänk om det är en läkare, eller sköterska, eller därmed jämförlig, som tror att det är någon annan därinne, en patient kanske, som ska lämna något äckligt prov eller misstänks vara i färd att göra något som till varje pris måste stoppas, ta livet av sig till exempel. Tänk om läkaren, sköterskan eller den därmed jämförliga personen skulle få för sig att öppna dörren utifrån om jag inte svarade. Blixtsnabbt drog jag upp byxorna, städade undan pappret och öppnade dörren.

Det var en galning.
Eller en tant åtminstone, och det var inte en sådan där liten, söt tant utan en stor och svettig (har ni tänkt på att små tanter alltid är torra och inte verkar ens kunna svettas?) med hennafärgat, stripigt hår och stirrande blick. Det var helt uppenbart att hissen inte gick ända upp.

Hon hade hunnit gå en bit bort så först var jag inte helt säker på att det var hon som hade knackat, men hon vände sig mot mig och sa: "Ja! Det var JAG! JAG knackade! Vad gör ni därinne?
–"Kissar!", svarade jag, irriterat. "Och det är rätt svårt att göra det när folk kommer och knackar på dörren!", (fånigt svar, jag vet, men jag visste inte vad jag skulle säga och jag ville säga någonting). Hon bara stirrade på mig, som en fågelholk såg hon ut. En svullen, rödflammig fågelholk.

Jag låste dörren och lade ut nya pappershanddukar på sitsen. Då kom jag att tänka på hennes fråga. "Vad gör ni därinne?".
Jag hade varit på toaletten i mindre än en minut, inte ens galningar knackar på en låst toalettdörr efter trettio sekunder. Kanske hade hon sett mig springa in på toaletten och misstagit mig för personal och toaletten för kontor. Hon kanske trodde att det var jag som var mottagningssköterskan vars kontor ligger alldeles intill toaletten.

Jag, det vill säga mottagningssköterskan, hade alltså stormat förbi henne i entrén slängt igen dörren i ansiktet på henne och sedan satt mig att kissa inne på mitt minimala kontor.
Hon måste ha tänkt att jag var fullständigt rubbad.

7 kommentarer:

Eek, a cat! sa...

Sådär gör folk jämt på KB, jag hatar det! Man tänker ju fan att det kanske brinner eller nått, eller att man har missat någon "trasig"-skylt eller nått och det är personal som vill säga till.

Jävla okynnes!

kreti och pleti sa...

Knackar de?
Det hade jag aldrig varit med om tidigare. Varför skulle man knacka? För att skynda på den som sitter därinne?

Eek, a cat! sa...

Jag vet inte. Det är bortom mitt förstånd. Dessutom är det ju ett bibliotek, då drar man sig för att göra onödigt väsen, att ställa sig att knacka på en dörr för att skynda på någon som varit inne i en halv minut är något jag skulle dra mig för iaf...

kreti och pleti sa...

Och om man nu tycker att någon har varit där för länge, borde man inte själv dra sig för att gå in?

Anonym sa...

Hahahaha, ljuvligt! Jag vet prcis vilka tanter du menar, det finns absolut en liten torr variant och en stor och eh, svettig ja.

Helt sjukt i alla fall, jag hade blivit knäckt. Jag hade aldrig öppnat heller, jag hade fått någon slags panik och skämts å den andra personens vägnar så mycket att jag stannat där inne jättelänge. :)

kreti och pleti sa...

icky: Jag fick panik, men snarare "någon kommer att öppna dörren med en skruvmejsel och det kommer att bildas en folksamling utanför och de kommer att stirra på mig när jag sitter här med byxorna neddragna"-panik.
Jag var tvungen att förekomma.

Men jag undrar om jag hade reagerat annorlunda om det hade varit en liten tant.

Anonym sa...

Men det är väl klart att man är fullständigt rubbad om man kissar på toaletten?...
Trevlig helg!
Kram!