torsdag, oktober 16, 2008

tradera

Är det inte otroligt tillfredsställande att vinna auktioner på tradera?
När det är något man verkligen har bestämt sig för att köpa. Något man har letat efter, hittat och sedan spanat på några dagar, kanske lagt ett första bud på, för att auktionen inte ska kunna tas bort.

Man bestämmer sig för hur mycket man är beredd att betala och så går man in och lägger sitt bud i absolut sista sekunden.

Jag brukar föreställa mig den som sitter där och tror att den har det högsta budet och kommer att vinna. Och så, när auktionen är avslutad, står inte deras namn där längre.

Ibland ökar budgivningen i intensitet precis i slutet då folk bjuder... nej, just det, de lägger inte bud där, de "budar", över varandra med fem-tio kronor åt gången. Då tänker jag mig hur de sitter där framför datorn och stressar upp sig, hur irriterade de blir.
En del envisas med att bjuda över varandra redan från auktionens början, det är litet irriterande eftersom det verkar som om ganska många av dem som lägger sitt bud sent i auktionen grundar det budet på det dåvarande högsta budet snarare än på vad de själva, som mest kan tänka sig att betala.

Sedan comhem bestämde sig för att de inte kunde leverera någonting alls till min fastighet, och jag fick gå över till det mer osäkra tele2-alternativet, har jag inte riktigt vågat vänta så länge. I vissa fall har jag lagt mitt bud med någon halvminuts marginal och det har hänt att någon, oftast den tidigare högstbjudande, i panik börjar försöka bjuda över mig. Gärna med just fem kronor åt gången och så många gånger den bara hinner.

Då brukar jag skratta elakt för mig själv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir också fascinerad av budgivningen på tradera. Varför är folk så hysteriska? Varför ligger de inte lågt tills slutet. De betalar ofta överpris och går miste om det roliga. Amatörer!

kreti och pleti sa...

Jag tycker att det är litet kul :)
En del saker kan jag ju förstå att man kanske inte bevakar, men de som verkligen tävlar mot varandra och höjer med fem kronor åt gången när det är en vecka kvar...