onsdag, oktober 15, 2008

Om sanningen ska fram sover jag fortfarande med lampan tänd.

Jag har gjort det sedan grannen dog.
Den första, och också sista natten i den lägenheten hade jag alla lampor tända och låg vänd ut mot rummet med Ludwig bakom min rygg. Jag låg vaken och lyssnade till minsta ljud.

Alla hade flytt, det var bara vi och grannen under oss kvar.
Han hade krockat med en älg veckan innan och gick runt med båda armarna i gips, från axlarna och nedåt. Ibland hörde jag hur han slog i med gipset och skrek till av smärta.

Någon gång under natten behövde jag gå upp och kissa, jag drog mig för det i det längsta, egentligen ville jag inte lämna sängen, inte sätta ned fötterna på golvet. Jag kunde föreställa mig hur jag gjorde det och hur grannens iskalla, döda händer grep om benen på mig.
Till slut var jag tvungen att gå upp. Jag satte försiktigt ned fötterna och sedan smög jag ut i hallen. Lampan i badrummet var släckt, den enda i hela lägenheten. Jag tog ett djupt andetag, sträckte handen in till vänster i badrummet, utan att själv gå in, och slog på strömbrytaren. En iskall, blå blixt. POFF. Lampan hade gått.
Jag kissade så snabbt jag kunde, i mörkret, med dörren öppen.
Sedan sprang jag tillbaka till sovrummet och la mig igen. Jag vet inte när jag somnade, men jag väcktes av solen som letade sig in under rullgardinen och ljudet av en gräsklippare ute på gården.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läser inte thrillers eller kollar på skräckfilm på vinterhalvåret. För då vågar jag inte gå ut och hämta ved på kvällarna. Mao, jag vet precis hur det känns att VETA att de där zombiesarna snart ska ta tag i en och, ja, jag vet inte vad de tänker göra, men det är inget trevligt i alla fall.

kreti och pleti sa...

Nej, frågan är vad de tänker göra, så långt har jag aldrig kommit. Men det räcker gott och väl att föreställa sig att de dyker upp/tar tag/kastar sig över.
Jag har slutat helt med skräckfilmer, särskilt de med levande döda eller vandrande lik, det är de läskigaste.

Anonym sa...

Nej, det är nog smart. Nu råkade jag titta lite på zombies i I am legend... Men det ska nog gå bra, jag var bara _lite_ rädd när jag åkte hem genom skogen...

kreti och pleti sa...

Men ibland visar de reklam för skräckfilmer :(

Det är konstigt, men jag hade inga problem med mörker när jag var yngre, jag hade lätt kunnat promenera i skogen om natten. Det här har kommit på senare år.

Vad tycker du om varelser med lysande, röda ögon?

Anonym sa...

De är ju inte så bra, MEN man vet ju i alla fall att de kommer! De syns ju på långt håll. Om de inte blundar förstås... Men då ser de ju inte mig heller!

Anonym sa...

Uncanny! Har någon läst över fastigheten?

kreti och pleti sa...

Louise: Nej, men nu har vi ju flyttat...
Jag undrar hur det går för killen som flyttade in i den lägenheten.

Anonym sa...

Angående läsningen hade jag snarare i åtanke en illvillig, VERKSAM sådan, som redan kunde ha ägt rum. Hur som helst tur att ni flyttat. Vad beträffar den nyinflyttade killen får man innerligen hoppas att han är välbehållen.

kreti och pleti sa...

Aha! Det skulle i och för sig inte förvåna mig nämnvärt. Och det har inte gått så bra för grannen under mig...