måndag, oktober 13, 2008

fantastiskt

När jag kom hem i fredags låg det ett utbetalningskort från tele2 innanför dörren. Jag hade betalat samma räkning två gånger och fick 250.- tillbaka. Inte våldsamt mycket pengar, men jag tyckte ändå att det var märkligt att jag inte hade bättre koll än så. När jag kom hem i eftermiddags låg där fyra stycken till, 250.- från tele2.
Jag gissar att det inte beror på en hemlig välgörare.

Jag råkar alltid ut för sådant här, kan något bli fel så blir det fel. Det är som om mitt namn i kombination med mitt personnummer oundvikligen leder till felaktiga beslut, till att jag plötsligt inte längre finns med på passagerarlistan eller att jag finns med, listad som laktosintolerant och allergisk mot allt utom mjölk och renskav.

Första gången jag sökte studiemedel bytte de ut mitt namn. Jag började undra varför beslutet dröjde och besökte csn-kontoret på universitetet. Där fick jag beskedet att ansökan hade beviljats och att pengarna var utbetalda till det i ansökan angivna kontot.
Det var först när handläggaren påstod att jag hette Eva och läste till gymnasielärare som jag lyckades få henne att förstå att det hade blivit fel. Jag fick lämna mitt personnummer igen. Och en tredje gång, jag hette fortfarande Eva och pluggade till gymnasielärare.

Till slut sa handläggaren att jag måste ha glömt mitt personnummer och så vände hon datorns skärm mot mig för att visa att det personnummer som jag påstod var mitt egentligen tillhörde Eva. När jag visade mitt id-kort sa hon bara, förvånat: "Oj, då har det blivit fel", jag fick lämna studieförsäkran och tre dagar senare betalades pengarna ut, vad som hände med Eva vet jag inte.

I somras fick jag plötsligt tre olika gas-fakturor, jag skulle betala totalt 5100 för ett års stadsgasleverans till min lilla lägenhet. Jag kontaktade Fortum och de sa att jag kunde riva två av räkningarna. Nu skulle jag istället betala 2400.
Två månader senare får jag ett inkassokrav på ytterligare en gasräkning som jag inte har sett tidigare.
Problemet är fortfarande inte löst.

1 kommentar:

Anonym sa...

Makrokosmisk varning för Tele2 utfärdas. De har för vana att i det fördolda förlänga kundens bindningstid, oupphörligen och om igen, i synnerhet då man kontaktar dem för att korrigera abonnemangsrelaterade försummelser från deras sida. Mycket svåra att bli av med. Skapar i förlängningen viss paranoia: kan den frustrerade upptagenheten associativt förbindas med operatörens kollektiva medvetande?
Äntligen fri!