fredag, januari 09, 2009

mer toalettbesök

Toalettdamen är en stamkund!
Jag var på vårdcentralen idag och hamnade i väntrummet i närheten av toaletten. I vanliga fall brukar jag få vänta i det bortersta väntrummet, i anslutning till bvc, det är det bästa väntrummet. De har ett stort akvarium med stora fiskar som inte simmar i stim och som inte gömmer sig så fort man hostar, en rätt så viktig egenskap hos vårdcentralfiskar. I det väntrummet väntar man på de populära läkarna.

Just idag skulle jag bara bli vaccinerad så jag fick vänta i distriktssköterskans väntrum med små nervösa stimsimmande fiskar som mest bara lurar i plastdekorationerna medan algätaren få stå för all underhållning. Jättekul.
Det är det näst sämsta väntrummet som alla måste passera igenom för att komma till läkarnas väntrum. Det sämsta väntrummet är det till labbet, där sitter man på stolar utefter väggen, precis efter ingången.

Medan jag satt där och väntade gick en gubbe in på toaletten (ytterligare en nackdel med det här väntrummet, man har utsikt över toaletterna). Bara sekunder efter att han hade låst dörren dyker den stora rödfnasiga toalettkvinnan upp. Först studerar hon toalettdörrens lås mycket ingående. Sedan vänder hon sig mot oss som sitter i väntrummet och frågar: "Vetniomdetärnågondärinneförlåsetärröttmenjagvetinteomdetärnågondär?"

Jag svarar att, ja det var en som gick in där alldeles nyss.
Hon tittar misstroget på mig och sedan, misstroget , på toalettdörren och så backar hon ett par steg innan hon återigen går fram till den och drar ett par gånger i handtaget. När det inte hjälper väntar hon några sekunder innan hon knackar uppfordrande på dörren för att sedan backa, fyra- fem meter, mot oss i väntrummet och så blir hon stående, utan att ta blicken från dörren.

Det dröjer kanske fem minuter innan dörren öppnas och en mycket irriterad farbror sticker ut huvudet och morrar: "Var det du som knackade?!"

Kvinnan svarar med sitt: "Ja, det var jag som knackade, vad gör ni därinne?"

-"Det fattar du väl för i helvete att du inte kan knacka på toalettdörren, hur fan ska man kunna uträtta sina behov om folk knackar!"

Sedan går han med bestämda steg mot utgången och kvinnan slinker, som en stor, rund, vessla in på toaletten. Jag vet inte hur länge hon stannade där, men hon kom inte ut under de tio minuter som jag satt där.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud, ingenstans får man vara i fred...undrar hur hon tänker...OM hon tänker...

kreti och pleti sa...

Jag tror att hon tänker på ett annat sätt än vi andra.