söndag, januari 04, 2009

fluidmekanik till vardags

Idag blev jag, för jag vet inte vilken gång i ordningen, tvungen att lufta elementen i det större rummet.
Det håller ungefär en vecka, knappt det, innan det börjar surra och vissla i dem igen och värmen kryper ihop som ett skrämt litet djur i nedre hörnet av elementet. Luftningsnyckeln har fått en egen krok i köksskåpet.

Jag misstänker att det kan bero på att jag är den enda, nästan, som luftar elementen. Tjejen längst ner i min trappuppgång gör det definitivt inte och det är i princip bara vi som bor här under vinterhalvåret.
I de andra trappuppgångarna, där lägenheterna är större, bor det visserligen folk som verkligen bor där, men de ser inte ut som sådana som luftar sina element. En gång i höstas kom det faktiskt över en kvinna från trappuppgången bredvid och frågade om jag visste hur man bytte säkringar. Jag tror inte att hon luftar elementen.

I vilket fall tror jag att det fungerar såhär; (observera att det här endast är en teori) att när jag tömmer mina element på luft börjar vattnet så sakteliga att omfördelas i min del av elementsystemet. Hur stor den delen är vet jag inte, det kan vara min sida av trappuppgången eller hela trappuppgången, det kan vara min sida av huset eller kanske hela huset. Men när luften i mina element försvinner stiger istället vattnet och enligt principen om kommunicerande kärl måste nu vattennivån i alla de element som står i omedelbar kontakt med varandra jämnas ut så att nivån blir densamma överallt.

Om det stämmer, om det verkligen är så det fungerar, skulle det innebära att jag, sakta men säkert, luftar hela fastighetens element.
Eller finns det någon bättre förklaring?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken tjänst du gör dina grannar!
Bussigt där, framåt mars är du nog klar och får lite värme själv. Är det hyresrätt, ring och tjafsa. Det är inte OK att ha kallt och behöva lufta hela tiden. Hos oss kan man inte lufta, familjebostäder har satt in någon slags termostat. Det är skönt, speciellt som husvärden micklat med våra så vi har det varmare än man "får".

kreti och pleti sa...

Om jag har tur!
Jag ringde dem faktiskt i början av december och då sa de att det skulle gå över om jag bara hade tålamod att lufta några gånger till. Det kan säkert vara något annat fel så jag ska ringa igen och tjata, jag är bara så trött på att alltid vara den som ringer och gnäller.