torsdag, januari 15, 2009

fiket

Det finns ett litet fik i biljetthallen på Odenplans tunnelbanestation.
Det består mest av en kassa där man hämtar sin pappmugglatte och backar ut igen, men det finns några få sittplatser, vid smala, bardiskliknande fönsterbord. På ett ställe kan man sitta två personer vid fönstret precis vid spärrlinjen, med en automatspärr utanför.

När jag passerade fiket igår eftermiddag, på väg hem, satt det två tjejer på de där platserna. De hade varsin latte och en stor chokladmuffin framför sig och de var så upptagna, av den och av sitt samtal, att de inte tog någon notis om den äldre herre som stod utanför fönstret. Han var mager och krokig, skumögd, och höll sig med ena handen i automatspärren medan han viftade irriterat med sin remsa åt deras håll. Sedan försökte han gå in genom spärren, men han stoppades av den obevekliga pinnen. Då muttrar han något ohörbart och vänder sig mot den ena tjejen som den här gången rycker till och ryggar tillbaka något när han pressar sin remsa mot fönsterrutan precis framför henne.

Så gör han ett nytt försök att ta sig in, men fastnar ännu en gång.

Han vänder sig då återigen mot de fikande tjejerna och man ser att han förbereder en elak väsning, han är så upprörd att handen med remsan skakar, men i samma ögonblick som han samlar sig till språng blir han uppfångad av en väktare som hänvisar honom till den riktiga spärren.

6 kommentarer:

Bea sa...

Jag går förbi det där fiket varje dag, eller i alla fall varje dag jag går till skolan. Har aldrig fikat där men en gång köpte jag faktiskt en kaffe, vilket jag inte gör igen. Dom tog inte emot mitt ica kort och kaffet var dessutom inte gott.

Anonym sa...

Bea: dyrt är det också!

Anonym sa...

Visst är det underbart med parallella verkligheter!

Anonym sa...

Du skriver så jäkla roligt! Jag gick förbi idag och såg scenen framför mig. Kaffet är svajndyrt, dessutom har de satt i system att göra Latten för svag så att man är tvungen att få köpa ett extra shot (detta töntiga uttryck) espresso för annars smakar det bara mjölk.

kreti och pleti sa...

Adrenalin: Anledningen till att latten är så svag är att kaffet de gör espresson på är så helvetes beskt och surt att man knappt klarar en riktig espresso på det.

kreti och pleti sa...

Louise: Särskilt när man får se dem helt utifrån.