tisdag, september 02, 2008

kalla fötter

Jag börjar bli tveksam till om jag verkligen vill gå på Cohen-konserten i globen.

Spelningen vid Sofieros slott var underbar, en varm sommardag som slutade i en ljum sommarkväll, fuktigt gräs och Cohens djupa röst, Take This Walz medan solen gick ned bakom trädtopparna.

Det känns nästan overkligt att jag var där, att jag stod barfota längst fram vid kravallstaketet och att jag låg på rygg i gräset med den allt mörkare natthimlen över mig medan Cohen sjöng: "We weren't lovers like that and besides it would still be all right". Jag var där och jag var ingen annanstans.



Framförandet av Book of longing i Madrid var mäktigt, vi åkte därifrån med en märklig känsla av upprymdhet, medan spelningen på Sofiero var mer försiktig och kärleksfull. Om spelningen i Madrid var fantastisk var konserten på Sofiero underbar.



Globen ÄR en av Stockholms fulaste byggnader, invändigt vet jag knappast om det finns någonting som slår den, och även om jag inte tror att konserten i Globen skulle förta upplevelsen från vare sig Madrid eller Sofiero känns det litet som att om jag bara vill höra Leonard Cohen så kan jag göra det hemma hos R och M, eller till och med hemma hos mig, från stereon lika gärna som på en fällbar stol i fulgloben. Då slipper jag dessutom alla idioter som prompt ska sjunga med, med hög röst.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oh, hjälp en Cohen-nörd. Jag är alltså pinsamt oinsatt. Har aldrig lyssnat. Men så spelade de famous blue raincoat på p3 en kväll i våras och jag blev rätt tagen. Men vart börjar man? Är lite allergisk mot best of-skivor och så... Tips på nybörjarkit kanske?

kreti och pleti sa...

Oh, jag är nog inte heller någon expert, jag fastnade mest för de tidiga (songs from a room och song of leonard cohen) när jag var i tonåren, sedan förälskade jag mig litet i the miracle och take this walz först för ett par år sedan.

Min syster (den nyanlända systern) har allt och vet allt, hon kan nog avgöra var man ska börja, men jag kan rekommendera songs from a room och songs of leonard cohen när det gäller album. Sedan finns det finns väldigt mycket väldigt bra spritt på olika album och mycket som jag direkt avskyr (säg det inte till min syster!).

michaela sa...

Cohen är faktiskt riktigt, riktigt bra!
Icky, räds inte best of-skivor. De är en bra introduktion. Dubbelskivan med Cohen som kom för några år sedan (en best of, alltså) är jättebra. Gå köp!

Anonym sa...

Ska jag våga best of alltså? Ja, kanske. Annars har jag småspanat på just songs of.. Jag tycker alltid att det är fel låtar på best of's, när man väl lär känna artisen :( *gnäll gnäll*

kreti och pleti sa...

icky: Det finns flera "best of"-skivor och den som heter just best of är inte den bästa. The Essential Leonard Cohen (som jag tror är den Michaela menar) är nog den bästa.

michaela: Har du hört Book of Longing?

Anonym sa...

Stanna hemma du, Globen är reserverat för typ Melodifestivalen... Tända ljus, gott vin och Cohen hemma är nog mysigare....