fredag, september 12, 2008



En liten, pottklippt illbatting framför huset.

Hålen i väggen, ovanför fönstret hackades av en smått störd spillkråka som fick för sig att han skulle bygga bo där. Han valde ut en, i hans ögon, lämplig plats och började hacka. Tyvärr finns det ingen isolering innanför just den väggen, så när han hade hackat sig genom brädväggen var han inne på vinden. Eller inne och inne, han stack in sitt huvud med stirrande blick och dumfånig uppsyn.

Nu dög ju inte vinden som bo så han flyttade sig, ca 20 cm, åt sidan och började på ett nytt hål. Och ett nytt. Och ett nytt.
Efter det tredje hålet hade R verkligen fått nog och han satte upp en stor låda på insidan av väggen, så att fågelstackarn kunde flytta in någon gång.

Lådan var mycket uppskattad, han bajsade i den varje dag medan han hackade på sitt femte hål.

Sedan dess är huset klätt i nät.






Jag har tänkt mycket på hur jag vill göra med huset. Det är faktiskt redan "mitt", den enda skillnad om R och M överlät huset på mig vore, förutom kostnaderna, att de skulle ta avstånd från det. Jag vet inte om jag skulle vilja åka dit utan dem.
Som det ser ut nu behåller "vi" det i alla fall.

Frågan är hur mycket som har lämnats orört.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fint hus, sött barn och LUPINER och andra ängsblommor utanför! Mysigt intrett, dessutom. Klart ni ska ta det! Om det inte innebär stora ekonomiska utgifter längre fram.

Lucknuckan sa...

åååh, den där fågeln hade verkligen humor ju!

kreti och pleti sa...

Han var skitjobbig!

Och visade det sig att nätet på baksidan av huset glipade och att fågelkräket tagit sig in och börjat hacka där. Tre hål hade han hunnit med!