onsdag, september 03, 2008

bokpaketöppnare? ring?

Som, i deras ögon, presumtiv medlem i Bonniers Bokklubb får man med jämna mellanrum olika intressanta erbjudanden om medlemskap. Ofta erbjuds man bonusböcker vid första beställningen för att man ska gå med och minst två gånger om året glömma bort att avbeställa månadens bok.

Ibland får man en liten present också, en nyckelring med ett rött plasthjärta, ett bokmärke i något metalliknande material, eller något sådant här:



Vad i helvete är det?
Vad ska man ha den till?
Kanske är det något man använder när man, som brevet säger, "väljer ut de böcker man vill ha, hemma i FAVORITFÅTÖLJEN".

Men hur? Den är för smal för att man ska kunna ha den runt kuken.

16 kommentarer:

Anonym sa...

brevöppnare tror jag eller kanske en tidningsklämma så man vet var man är.. eller så ÄR det en mycket lite penisring.. hoppas dom aldrig skickar sånt hem till mig

Anonym sa...

haha! jag vet vad det är! Någonsinn haft svårt att få upp skalet på en apelsin? använd denna! så slipper man använda tänderna när man inte har några naglar... en mkt bra uppfinning!

det kan mycket väl vara något annat, men på varje skolutflykt fanns det med något som såg precis ut som den här, just för att skala apelsiner...

kreti och pleti sa...

anonym: Den går inte att klämma fast så någon tidningsklämma är det nog inte.

klara: Så då kan man alltså använda den när man sitter i FAVORITFÅTÖLJEN och väljer böcker! Jag var inne på att det kunde vara någon slags tejpskärare till svåröppnade bokpaket, men då borde den nog ha varit rakare.

Anonym sa...

Till apelsiner? Ah, fungerar den på apelsinhud också?

Fast apelsiner och böcker... att vanhelga de dyrbara tingestena... välj själv om det är dammet från böcker på apelsinen eller fruktsaft på boksidorna...på det sättet.

michaela sa...

:D
Antingen spagettimått, eller något man sätter på tummen för att kunna bläddra framåt med en fasansfull fart.
Håller med om att den även liknar en apelsinskalare. Bapelsin.

kreti och pleti sa...

kay: Nej nej nej, inte till böckerna, men vid väljandet av böcker från bonnierkatalogen, den får väl ändå bli bapelsinig?

michaela: En bokbläddrare, det hade jag inte tänkt på!
Fast den enda bok jag bläddrar så snabbt i är lagboken och jag tror inte att de där lövtunna sidorna klarar en sådan där :(

michaela sa...

Jag har faktiskt sett en snarlik som var just en bokbläddrare. Sen fattar jag inte riktigt hur den funkar, men jag är inte särskilt teknisk heller.

Anonym sa...

Jomen det är en apelsinskalare! Men varför vill Bonniers att du ska skala apelsiner? Mystiskt...

Anonym sa...

Haha, min mamma fick en sån där också och vi satt länge och klurade på vad det kunde vara! Men apelsinskalare kom vi också fram till. :)

kreti och pleti sa...

icky: För att man inte ska köpa böcker, läsa dem försiktigt och sedan ge bort dem i present. Tror jag.

xenona: Jag undrar hur många det är som i detta nu vrider och vänder på den märkliga plastsak de hittat i bokklubbreklamen.

Pixy sa...

Eftersom majoriteten redan konstaterat att det rör sig om en apelsinskalare så undviker jag att upprepa det.

Dock får jag säga att jag slogs av en rejäl våg nostalgi när jag såg bilden. Har inte sett en sån sen typ början av nittitalet. Jävlar i havet. :)

Lucknuckan sa...

men herre gud då, finns det inga belevrade människor här. det är ju en servettring till finare bjudningar. .-)

kreti och pleti sa...

pixy: Jag undrar var de har fått tag på ett så stort parti apelsinskalare från nittitalet.

nuckan:Linneservetterna går inte igenom, knappt ikea-pappservetterna heller, kanske om man river bitar av sådant där gult torkypapper med invävt glassplitter som ni har i spärrarna...

Anonym sa...

Visst är den märklig?...Jag tror också på apelsinskalare, men samtidigt, vad har det med böcker att göra?
Men ändå roligare än de där sablans ovässade blyertspennorna som man alltid får lagom tills pennvässaren försvunnit?...

Anonym sa...

Jag tror jag sett nått liknande tidigare. Man ska ha den på tummen när man läser, med den där tvärgående grejen in mot mitten av boken (i nederkanten där de två olika sidorna möts), så är det lättare att hålla boken öppen när man sitter på t ex t-banan å läser... Fast personligen vet jag inte om jag vill ha en sån grej på mig om jag sitter på t-banan...

kreti och pleti sa...

M: Jag tror att tanken kan vara att uppmana till apelsinätande vid bokläsning så att folk i mindre utsträckning ska köpa böcker som de läser försiktigt för att sedan ge bort till andra.

Khelan: Den är väldigt lik, men boksidelästumhållaren är rakare med en bredare, triangulär spets i mitten.