lördag, september 13, 2008

födelsedagsbarnet



Han tindrade med ögonen. Tindrade!

Det blev som det brukar, med födelsedagskalasen, någon vecka innan kommer jag på att det kanske vore läge att fundera på vilka som kan tänkas komma, någon dag innan inser jag att de är så pass många att jag borde planera något.
Sedan springer jag stan runt på förmiddagen och letar efter precis rätt sorts tofu.

På något, närmast mirakulöst, sätt hinner jag alltid ändå.

Den här gången blev vi inte så många, men Luddet var nöjd ändå och min pappa var i högform.

Jag vet inte om det var den där decilitern vin hon drack till maten, men framåt kvällen urartade det hela och min mamma bjöd på en eurytmiuppvisning, hon valde att gestalta namnet Morgan.

R är uppe i huset nu och packar ner det viktigaste.
De hade inte tagit sig in i huset alls, så antagligen var det bara ungdomar från trakten. De hade lyckats bryta upp en redskapsbod och där hade de tagit en wokpanna och den där man slår gräs med (NEJ, inte en lie, en sådan där bensindriven med ett nylonband, icky?). Vad de nu skulle med det till, slå gräset i en dunge och sätta sig att woka där?

I vilket fall har R och en god vän packat allt av värde och tar det med sig till Stockholm.
Förhoppningsvis ligger huset så avsides och så långt från samhället att ingen orkar åka dit för att dricka folköl (och woka?).
Och alla i byn vet ju att det spökar på riktigt där.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken otrolig tur att de inte hade tagit allt eller förstört en massa!

Anonym sa...

Vilken söt! Gratulerar på födelsedagen! Hur gammal?
Vad är det på tårtan, ser smaskigt ut?
Är du också vegetarian (tofu)?

kreti och pleti sa...

anonym: Ja, jag hade förväntat mig att de skulle ha tagit allt av värde och förstört resten. Och sedan smetat avföring på väggarna!

michaela: Tack! Han fyller åtta.
Tårtan är en slags chokladkaka med hallonsylt (hemgjord från landet) inuti och en cheesecakechokladglasyr ovanpå. Och så hallon och björnbär.

Vi är låtsasvegetarianer, vi äter fisk och sådant och Ludwig bestämmer själv hur han vill göra i skolan och hos kompisar.

mise sa...

Trist med inbrott och sånt. Det gör så ont i ens hjärta när folk våldför sig på ens egendom. Inte riktigt samma sak, men en väninna berättade häromdagen hur killarna som stambytt hennes lägenhet passat på att teckna könsorgan över halva köket... - man känner sig rätt smutsig då...

Men jag hoppas att ni alla kommer över det där läskiga inbrottet och kan fortsätta se huset som den idyll det verkar vara på det du skriver och de bilder du lagt upp.

kreti och pleti sa...

mise: Varför gör man något sådant?

Det är inte bara inbrottet, som visade sig vara mindre allvarligt än vi hade trott. Det är andra saker som har hänt, med getingar och ormar, och så har de avverkat en hel del skog i närheten av huset.

Anonym sa...

Vad}, en trimmer?
Allts}, jag blir mer och mer nyfiken p} det h{r huset! Sp|ken och brandvarnare och ormbettet from hell!

Grattis till Luddet!

Anonym sa...

Grattis! :D

kreti och pleti sa...

Tack! Han envisas med att han inte har fyllt åtta ännu, att han fyller kl 19.43 ikväll.

icky: Heter det trimmer? Det är som en motordriven lie.
Före ormbettet var det getingattacken from hell. Den gången slutade det lyckligt efter en dos adrenalin på vårdcentralen, men det var riktigt läskigt.

Anonym sa...

Ja antingen trimmer eller röjsåg, men det låter som en trimmer om den liksom är rund och har ett snöre (med eller utan kåpa över) som slår gräset.

kreti och pleti sa...

Jo, men då är det en trimmer.
Denn tog de, men inte motorsågen.