söndag, februari 01, 2009

känsliga varnas!

Till att börja med; om det står 12.90/kg vid den giftiga broccolin och om den ekologiska broccolin saknar prisuppgift. Fråga i så fall hur mycket den ekologiska broccolin kostar. Det gjorde inte jag. Den kostade 180 kr/kg.



Jag delade broccolin i bitar och tvättade av dem för att sedan blanda dem i en sallad. När jag hade delat ungefär hälften upptäckte jag något brunaktigt, bläckliknande kladd på vänster ringfinger. Jag sköljde bort det och tänkte inte mer på det.

Men så upptäckte jag något brunt på en broccolibukett, som ett skal med något i, en puppa.
Jag skar bort området omkring, tvättade all broccoli igen och synade den noggrant. Inga fler äckligheter. Sedan blandade jag broccolin i salladen och ställde skålen åt sidan.

När jag gjorde det upptäckte jag ytterligare ett brunt skal, den här gången på skärbrädan, trasigt i en liten pöl av brunaktigt, bläckliknande kladd. Någon decimeter därifrån låg dess innehåll.


Bilden är inte den bästa, men är det någon som vet vad det där är?

15 kommentarer:

Eek, a cat! sa...

Jag gissar på blomfluga. Förslagsvis Episyrphus balteatus, tämligen vanlig i grönsakslandet och ytterstofarlig. Kanske inte någon direkt delikatess, å andra sidan har jag inte smakat. Om innehållet var slabbigt så befann den sig i stadiet mellan larv och imago, i ett vätskeaktigt tillstånd, och kände nog ingen smärta.

Eget foto:
http://sejd.net/flugaflyger060725-4.jpg

Anonym sa...

Oj, 180 spänn... Hoppas att maten blev väldigt väldigt god! :O

Anonym sa...

Har varit med om något liknande, brun gyttjeaktig ...röra på broccolin. (Alltså, jag tycker smegma är ett superbra ord för saker som är äckliga på ett smetigt sätt, tyvärr associeras det till andra kletiga, äckliga saker). Ingen aning vad det är, MEN den ordinarie broccolin kan väl ändå inte ha kostat 2 spänn hektot!?

kreti och pleti sa...

Eek: Både mönstret och formen stämmer. Kroppen var fast, men den hade inga ben och inget huvud, som en larv som stelnat. Jag smakade inte.

Icky: Det var rätt surt. Jag köpte en del dyrare saker och blev visserligen förvånad över att det blev så pass dyrt, men det var först när jag kom hem som jag upptäckte att det var broccolin.

Michaela: Den giftiga broccolin kostade 1,29 per hekto, den ekologiska 18.-

Eek, a cat! sa...

Kreti, då är det förmodligen en sådan. När den har förpuppats så löses den upp och blir en sörja. Väldigt fascinerande.

kreti och pleti sa...

Eek: Verkligen.
Tror du att de levde? Om jag hade låtit dem vara, hade de kunnat kläckas då?

Eek, a cat! sa...

kreti: De klarar ju en hel del i det stadiet, många insekter (och säkert även blomflugor) övervintrar som puppor och ägg. Så det är inte helt omöjligt. När jag jobbade på Konsum så hittade man jämt levande kryp i just ekologiska kålgrönsaker som uppenbarligen inte hade några problem med maskinell skörd, kyla och transporter.

kreti och pleti sa...

Eek: Åh, jag skulle ha sparat den jag inte mosade. Vi hade fjärilar i taket på vinden förra vintern, de bara hängde där tills någon idiot inte kunde låta bli att peta.

Anonym sa...

1,29 per hekto är ju perverst billigt för broccoli.

kreti och pleti sa...

Oförskämt billigt, men så var den ju giftig också ;-)

Anonym sa...

Suggestiva bilder. En imaginär beska breder ut sig i gommen... Men man får väl konstatera att det naturliga har ett i alla avseenden högt pris. Precis innan jag slog på datorn nu gjorde jag för övrigt upp med en brunbeigerandig pälsängerlarv som slagit sig ned mitt på min spis. För säkerhets skull blir det inte broccoli till middag idag.

kreti och pleti sa...

Louise: Raringar på spisen kommer så gott som alltid från ventilen! Bara du håller efter dem och ser till att de inte får mat så klarar du dig. Myggnät fungerar också, men måste tvättas med jämna mellanrum.

Anonym sa...

Ja, jag insåg att det måste vara ventilen som är boven. Myggnät borde jag definitivt pröva. Frustrerande dock att skötseln av ett hem är så krävande - på gränsen till heltidsarbete under vissa perioder! Men vad gör man inte för att få bukt med oönskade hyresgäster!

kreti och pleti sa...

Louise: Med upptejpbara kardborreband är det i alla fall lätt att fästa och ta bort nätet.

Anonym sa...

Låter som en smart lösning.