onsdag, februari 25, 2009

spel

I natt drömde jag om tentan.
Jag drömde att jag satt vid min bänk och läste frågorna, noggrant, mycket noggrant. Sedan gick jag tillbaka och analyserade dem en och en, mycket ingående, och så tänkte jag ut mina svar.
Efter tre timmar och femtio minuter, alltså med tio minuter kvar av skrivtiden, började jag skriva.
D stod vid min bänk och sa att han minsann var klar och skulle gå nu och att jag verkligen borde skynda mig på för nu var det bara tio minuter kvar. Och jag skrev och skrev, stort och oläsligt, och så kom jag att tänka på en kursare från första terminen som blev underkänd för att examinatorn inte kunde se vad hon hade skrivit. Så jag suddade ut allt, pappret skrynklade sig och gick sönder och D stod och hoppade vid dörren och paniken bara växte.
Då vaknade jag.
Klockan var halv fyra och lägenheten var fortfarande behagligt mörk. Men oron ville inte släppa. Jag låg kvar en stund och försökte komma på någonting verkligt som jag kunde oroa mig över, någonting som fanns på riktigt och gick att åtgärda.
Gasen! Jag kom på att jag hade glömt att vrida om gaskranen kvällen innan så jag gick ut i köket och stängde den. Sedan kunde jag sova.
Härom natten gick jag upp och luftade ett element.

1 kommentar:

Anonym sa...

And that's why I don't do studier! Nä, men alltså, jag pallar inte den där stressen innan tentor. Det spelar ingen roll att jag nog aldrig fått underkänt på något prov, jag har sån prestationsångest innan varje litet test att jag inte står ut i längden.

Men du har inte så mycket studerande kvar nu va?