torsdag, februari 12, 2009

äckliga saker jag tagit i idag

Grannens hundar, mest pudeln, gud vet vad på tunnelbanan, tangentbord och mus tillhörande bibliotekets dator, och, i viss mån, även bordsytan de vilar på.
Och ändå var det alla andras händer jag tänkte på när jag valde äpplena längst ned i kartongen på Konsum.

Har ni förresten testat de där nya "snabbkassorna" på Konsum vid Odenplan?
De finns säkert på andra ställen också. Där får man numera slå in sina varor själv. De som har streckkod drar man förbi en streckkodsläsare av ungefär samma sort som de som sitter i vanliga kassor, viktvaror söker man efter bland bilder på en skärm, med de mest köpta varorna på första sidan och möjlighet till fritextsökning.

När man har slagit in en vara ska man placera den på den viktkänsliga hyllan intill, där ska man, innan man inleder sitt varuhanterande, ha fäst en plastpåse att lägga varorna i. Många missar detta med resultatet att de, efter avslutat inköp måste packa om alla varor, något som tar ytterligare mer tid.

Dessutom är själva anledningen till att den viktkänsliga hyllan är viktkänslig att förhindra fusk. Därför säger kassan, med hög röst, ifrån om man råkar lägga en så kallad "oväntad vara" på viktkänsliga hyllan. Tyvärr sker detta även man lägger tillbaka en icke oväntad vara som, på grund av frånvaron av plastpåse, rullat av viktkänsliga hyllan.

Ni kan ju gissa hur lång tid det här tar för en genomsnittlig trafikant kund.

Jag har använt kassorna rätt så många gånger tidigare, men det var först idag, när jag betalade mina stackars äpplen som jag fick sedlar i växel. När man får det kommer sedlarna ut i ett särskilt, väl dolt fack, under kassans våg. För att man inte ska missa sina sedlar börjar en lampa att blinka i detta fack samtidigt som kassan piper. Jag tog min växel och min frukt och när jag lämnade butiken pep kassaeländet fortfarande.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Dina äckliga saker är ingeting mot vad jag har tagit i idag

Bea sa...

Jag undviker de där kassorna så mycket som möjligt. Men vissa gånger är de två vanliga kassorna stängda och då måste man ju betala sina varor i de nya, datoriserade så kallade snabbkassorna. Inte för att det går så mycket snabbare i dem jämfört med de manuella.
Personligen tycker jag att minst en vanlig kassa bör vara öppen så att folk som inte vill betala sina varor själv, eller kanske inte vet hur man gör kan betala som "vanligt".
ICA har ju sedan en tid tillbaka infört ett självscanningssystem där man scannar in varorna under tiden som man handlar. Det systemet är enligt mig mycket bättre och går mycket fortare. Dessutom kan man även betala i snabbkassor som är mycket enklare att förstå och man behöver inte tänka på någon viktkänslig våg.

kreti och pleti sa...

Särskilt för de riktigt gamla pensionärernas skull!
Självscanningssystemet är mycket smartare, det här systemet innebär bara att man tar bort kassapersonalen och det var ju knappast den som gjorde att det tog tid.

michaela sa...

Det är ju det jag säger. Konsum suger. Go ICA.