lördag, augusti 02, 2008

Det är en sak som inte stämmer med liklukten i trappuppgången.

Jag tänkte inte på det igår, jag var alldeles för upptagen med att packa det nödvändigaste och fly hemifrån i panik, men jag har sett eller hört samtliga grannar någon gång under de senaste dagarna. I vanliga fall ser jag dem aldrig.

Grannen bredvid mig är ofta bortrest, gärna ett par månader åt gången, men henne pratade jag med i onsdags morse, om fuktmätningarna i källaren och ombildningen.

Lägenheten under hennes används som övernattningslägenhet av en småskum man i medelåldern. Han bor där ett par nätter varannan månad, men i tisdags mötte jag honom på väg till tvättstugan.

Under den småskumme mannen bor en inte fullt så skum man som jobbar natt. Han går hemifrån innan vi har vaknat och lägger sig innan vi har kommit hem. Honom ser vi bara när han är ledig och det var han i torsdags.

Bredvid honom, alltså på bottenvåningen två trappor under mig, bor en ung tjej i andra hand. Hon skäller alltid på sin stackars pojkvän och brukar ge stockholmshem-entrémattan en omgång när den ligger i vägen. Om jag inte minns fel hörde jag henne när vi gick ut i torsdags och jag vet att entrémattan låg på sin plats. Jag är säker på det eftersom det förvånade mig litet att den hade fått vara i fred så länge. När vi kom hem igår låg mattan ihopknölad vid källardörren en halvtrappa ned.

Ovanför henne, direkt under mig bor en gammal, smått dement kvinna med två hundar. Hon har ett hus i Kisa där hon bor större delen av tiden, men när hon väl är hemma märks hon desto mer. Hundarna skäller så fort man går förbi dörren och varje morgon steker hon fläsk. Hela hennes lägenhet är så inpyrd av stekos och otvättad hund att man måste vänta en stund innan man går ut i trappuppgången när hon har haft dörren öppen.
Jag hörde henne låsa dörren i onsdags kväll och eftersom vi varken har hört hundarna eller känt någon fläsklukt sedan dess så antar jag att hon har åkt igen.


Så antingen förvarar någon ett lik hemma, eller så har båda hundarna dött och tanten slutat att äta. För om nu någon granne hade dött så skulle det vara han i övernattningslägenheten som hade haft... längst tid på sig att börja lukta.

Tre dagar är väl inte tillräckligt lång tid för att det ska börja lukta så illa att man inte kan vistas trappuppgången?

Inga kommentarer: