tisdag, mars 17, 2009

precis vad jag behövde

Min pappa ringer.
Klockan 05.35, ringer han, och det första han säger är: "Ska du sitta ting idag?"

- Nej, det ska jag inte, svarar jag, och tror att han syftar på förra veckans rättegångsspel.

- Varför inte det då, halvt ryter han, måste man inte sitta ting för att bli advokat?

Nu går det upp för mig vad han menar och jag svarar, lugnt och förklarande, att ting sitter man efter examen, att det inte är säkert att jag kommer att göra det, eftersom mina betyg kanske inte räcker för en plats i Stockholm, och att det inte är absolut nödvändigt för att bli just advokat.

- När blir du advokat då?!

- Det tar minst fem år efter examen, förenklar jag, och jag pluggar fortfarande.

Jag hör en tyst suck från min pappa.

- Vad läser du nu då?

- Skatterätt.

- VA?! Skatterätt? Nu när alla avgår från Skatteverket.

Klockan 05:41 är hela samtalet över.
Dagens peppning.

4 kommentarer:

Anonym sa...

och exakt varför svarar du i telefon 05:35 på morgonen?

kreti och pleti sa...

Det kan ju vara något viktigt, typ min syster som ringer och behöver hjälp att hitta hem.

Bea sa...

Hade han inget viktigare att prata om?? Om klockan är halv sex på morgonen ringer man inte bara för att snacka...

kreti och pleti sa...

Han gör det. Med glädje.