onsdag, juli 30, 2008

den plankande kontrollanten

SL:s kontrollgrupp börjar som vanligt dagen vid Thorildsplan, där en av mina spärrvakter för ovanlighetens skull har blivit placerad.

De tre första kontrollanterna drar sina kort och hälsar diskret, som seden bjuder, med en lätt nickning mot spärrvakten. Den fjärde kontrollanten knäpper med fingrarna, gruffar något ohörbart och pekar på grinden.

Spärrvakt: ”Ursäkta?”

Kontrollant: ”Öppna!”

Spärrvakt: ”Har du kort?”

De ser på varandra i iskall tystnad. Kontrollanten bara gapar.

Kontrollant: ”VA?! Släpp in mig för fan!”

Spärrvakt: ”Ingen åker på uniform, det borde väl du veta.”

Kontrollanten går en bit bort, men kommer snabbt tillbaka, han har fortfarande inte passerat spärrlinjen och hans kollegor har lämnat honom.

Kontrollant: ”Nu får du fan öppna grinden och släppa in mig!”

Spärrvakt: ”Det vet du att jag inte får, det är mot reglerna. Dessutom är du oförskämd.”

Kontrollant: ”Jag ska anmäla dig!”

Spärrvakten bara tittar på honom.

Kontrollant: ”Vad har du för anställningsnummer?”

Spärrvakt: ”Vi vet båda att du inte behöver mitt anställningsnummer. HAR du inget kort?”

Kontrollanten PLANKAR in och försvinner morrande upp mot plattformen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Shit alltså.
En kollega till oss jobbade som konduktör en gång på den tiden då kontrollen "bodde" vid hornsgatan... en hel grupp hoppade in i tvärbanan - och alla vägrade visa sina kort. Hur sanslöst är inte det? Har de hört talas om att föregå med gott exempel?

Inte ens bussförarna kommer i allmänhet upp i samma otrevlighetsnivå som kontrollen kan göra ibland. För de flesta är ju rätt så nice ändå ;-)

I min spärr så häckade de en hel dag berättade avlösta kollegan. De skuttade in och ut på toa i över två timmar- och här finns för ovanlighetens skull en tydligt utmärkt SL toalett. Vad är det de vill egentligen??? Har de en hemlig toalettdyrkarsekt eller nåt sånt?

Lucknuckan sa...

deja vu! ... typ :-)

en av kontrollanterna plankade hos mig igår. det ser så vansinningt illa ut!

kreti och pleti sa...

Jag vet inte om han faktiskt klagade, men två dagar senare skickades det ut ett meddelande till spärrarna, om att spärrvakterna själva avgjorde vilka de skulle släppa in i spärren och att all SL-personal var hänvisade till SL-toaletterna.

Anonym sa...

Även där kan jag förtälja den riktiga historien bakom det meddelandet.. men det satt långt inne att få ut det från veolia. De har lyckats få ordningsvakter och väktare att förstå, men kontrollen?? näe... dom vägrar...

Anonym sa...

Hjälp, det är min station. Brukar du också hänga där?