onsdag, april 01, 2009

äckligheter

Idag såg jag en tant som snöt sig.

Jag åt frukost med R, på Centralbadet, och jag såg tanten genom fönstret. Hon parkerade sin cykel borta vid dammen och gick sedan med snabba steg mot badets entré, hon var välklädd och bar på en portfölj.
Jag vet inte om det heter något speciellt, det där sättet att snyta sig, men hon stannade till och lutade sig ut över en rabatt, sedan liksom förslöt hon höger näsborre med höger pekfinger och fräste till. En rejäl snorskvätt for ut bland krokusarna. Och så gjorde hon samma sak på vänster sida, vände bara huvudet lätt åt höger.
Bilden, av henne när hon lutar sig framåt, bara genom att lyfta lätt på den motsatta sidans ben, och av snoret som far, i en perfekt sammanhållen klump, ut i rabatten, fastnade och jag kan fortfarande se det framför mig. Det var så oväntat och så oestetiskt.
Sekunden senare kom hon in genom dörrarna och hon gick raka vägen ut i köket.

2 kommentarer:

Frida sa...

Cool tant! Det kallas för bandysnytning! :D Skulle aldrig få för mig att köra den offentligt, men den är bra att ta till när man är ute och springer i spåret...

kreti och pleti sa...

Det var inte coolt, det var hemskt, HEMSKT! Och hon gick direkt ut i köket! Ute i spåret gör man vad man måste...