måndag, oktober 24, 2005

kreti och pleti vill ha pengar

Dagen är helt och hållet avsatt till sökandet av diverse stipendier.

Jag lämnade fnutten på dagis redan klockan åtta för att kunna hinna hem igen till telefontiden klockan nio. Ja, jag hör att en del av er morrar, men vi brukar faktiskt få sova till åtta... eller, ja vi brukar få sova till halv sju för att sedan bygga legoslott till klockan åtta.

Nu var jag i alla fall på plats hemma klockan nio och jag började ringa. Till den första stiftelsen kom jag fram nästan på en gång. Det hade jag egentligen räknat med, just där brukar de vara snabba på att svara, det är den andra, den viktigaste som kan vara svår.

Till dem började jag ringa prick klockan tio, jag ringde upp och lade på, ringde upp och lade på. För att förenkla det hela litet hade jag letat rätt på telefonens handsfree...sak som tyvärr är trasig, det hörs inte riktigt när man pratar i den, men telefonens knappar sitter på själva luren och det blir väldigt jobbigt när man ska ringa upp gång på gång. Nu hade jag istället handsfreesaken som jag skulle få plocka bort blixtsnabbt så snart jag kopplades fram.

Efter ca 30 minuter tröttnade jag på att bara ringa upp och lägga på så jag satte på tv:n också. Det fanns absolut ingenting värt att se så jag försökte läsa medan jag ringde upp och lade på. Det gick inte.

Efter ytterligare tjugo minuter kom jag plötsligt på att jag borde ta ut ett par brödbullar ur frysen så att de skulle tina lagom till min så kallade lunch (grahamsbullar med tomat och antingen sardiner eller tonfisk). Sagt och gjort, jag gick ut i köket, öppnade frysen (medan jag ringde upp och lade på) och började rota runt efter brödet. Tror ni inte att jag kopplas fram precis just då jag står där med frysen öppen och en påse med bröd i handen? Självklart.

Det hade väl egentligen varit bästa sättet att komma fram från början, precis som att en telefonkö till csn, beräknad till tio minuter, kortas ned till två minuter just som man bestämt sig för att man kan telefonköa och kissa samtidigt.
Typiskt!

Men nu har jag fått en tid och får man en tid brukar man också få pengar. Litegrann i alla fall. Hoppas jag.

1 kommentar:

maruschka sa...

Märkligt att det ska vara så svårt att komma fram på telefon?...eller att vara pank, det är också svårt...eller tråkigt i alla fall...
Fick reda på idag att jag antagligen blir arbetslös efter jul, känns som det kvittar...*suck*
Hoppas allt är bra med er i alla fall?