måndag, maj 12, 2008

kompetensutveckling

Connex, eller Veolia som företaget numera heter, anordnar med jämna mellanrum kurser för de anställda.
Det skulle visst vara fråga om någon form av utbildning, men eftersom de allra flesta, åtminstone av de äldre spärrvakterna, är långt mer utbildade än de som håller i kurserna så handlar det givetvis om att hålla närmare koll på personalen.

Den senaste kursen handlade det om att bemöta kunder (läs: hantera trafikanter/får).

Efter de obligatoriska rollspelen var det dags för en övning som gick ut på att omformulera olika meningar.

Spärrvakt 1 fick i uppdrag att omformulera meningen: ”Ta tåget till Hjulsta och gå av vid Sumpan”.
Han sa: ”Ta tåget mot Hjulsta och gå av vid Sundbyberg”.

Jag utgår ifrån att de flesta av er förstår precis hur han tänkte och, kanske, till och med, skulle säga samma sak själva?

Men nej, det var fel!

Det är mycket viktigt att man som spärrvakt ser till att trafikanten inte känner sig dum som frågar.
Det rätta ”svaret” var (det är sant): ”Det är många som undrar. Du ska ta blå linjen i riktning mot Hjulsta och gå av vid Sundbyberg”.


Spärrvakt 2 fick sedan omformulera meningen: ”Köp Stockholmskortet, då går du in gratis på Grönan”
Han sa: ”Ett bra tips är att köpa Stockholmskortet, och då går du in gratis på Gröna Lund också”.

Det var givetvis fel, fel, FEL, trafikanten kan ju känna sig korkad!
Rätt svar var: ”Det är inte lätt att veta vilket kort man ska välja, det mest förmånliga för Dig vore nog Stockholmskortet, då får du fritt inträde på Gröna Lund också”.

Visst låter det naturligt?


Så stod då spärrvakt 3 på tur. Han skulle få omformulera meningen: ”Tåget kommer snart”.

Han tog ett djupt andetag och så sa han: ”Det är inte lätt att veta, och vi är många som undrar när tåget ska komma”.

Efter det var det svårt att hålla ”undervisningen” på en seriös nivå.

3 kommentarer:

Anonym sa...

lol!!!!!

Anonym sa...

Hihi, måste varit svårt att hålla den på en seriös nivå redan från början?..*suck*

Pierre Pocs sa...

lol :D